Stilfull retroaction i The Man From U.N.C.L.E

Postet: 04. September 2015 Ingen kommentarer

The Man From U.N.C.L.E har hatt en lang vei fra idé til lerret. Filmen er jo basert på den amerikanske TV-serien som gikk mellom 1965-68, og noen har prøvd å lage en oppdatert filmversjon i en eller annen form siden 1993. Det tok først fart de siste årene og Tom Cruise var halvveis inne i dressen til Napoleon Solo, før rollen gikk til Henry Cavill da filmen ville krasjet med innspillingen av Mission Impossible: Rogue nation. Da hadde allerede Armie Hammer tatt rollen som Illya Kuryakin, Alicia Vikander rollen som Gaby Teller, og Guy Ritchie tatt plass i regissørstolen.

Illya Kuryakin (Armie Hammer), Gaby Teller Alicia Vikander), og Napoleon Solo (Henry Cavill) i en scene fra The Man From U.N.C.L.E. (2015)

Illya Kuryakin (Armie Hammer), Gaby Teller Alicia Vikander), og Napoleon Solo (Henry Cavill) i en scene fra The Man From U.N.C.L.E. (2015)

Jeg har ikke noe særlig forhold til TV-serien filmen er basert på, jeg tror jeg bare har sett langfilmene som ble lagd ut fra dobbeltepisoder av serien, så jeg kan ikke si noe om hvordan filmen legger seg opp til tonen i TV-serien. Men nå er dette en tilblivelseshistorie, noe som aldri ble dekket i serien, så en direkte sammenligning ville kanskje uansett blitt feil. Men det de får til, er en helt fantastisk europeisk 60-tallssetting. Filmen er heldigvis ikke en moderne versjon av serien, men handlingen er satt til 1963. Vi begynner i Øst-Berlin, og flytter oss senere til Roma og andre deler av Italia. Mye av kamerabruken er bevisst brukt for å fange opp estetikken fra klassiske filmer fra samme sjanger innspilt i perioden filmen er satt i. Men med Ritchies typiske kameraeffekter virker den samtidig moderne.

Og det er jo her kritikken mot filmen har ligget. Den er stil over substans. Og det kan jeg muligens være litt enig i. Men jeg skjønner ikke de som klager på komplisert handling. Alt blir veldig godt forklart, kanskje litt i overkant på slutten. Kort fortalt må CIA sin beste agent, Napoleon Solo, samarbeide med sitt motstykke i KGB, Illya Kuryakin, for å finne en forsvunnet atomforsker ved hjelp av hans datter, Gaby Teller. Han jobber mest sannsynlig for Alexander og Victoria Vinciguerra, som vil lage sin egen atombombe som de kan selge til en gruppe nazister.

Av rollene synes jeg det bare var Kuryakin og Gabby Teller som hadde noe særlig å jobbe med bakgrunnsmessig, og de skilte seg dermed ut med at de hadde personlighet. Og forholdet de imellom, der de går inn i rollene som forlovede, er en av bærebjelkene i filmen. Solo sjarmerer og fleiper seg for det meste gjennom filmen uten noe særlig form for utvikling underveis, og Vinciguerra-paret blir aldri de stor, stygge som filmen muligens hadde trengt. Men du verden så stilig Victoria Vinciguerra, spilt av Elizabeth Debicki, ser ut.

Victoria Vinciguerra (Elizabeth Debicki) i The Man From U.N.C.L.E.

Victoria Vinciguerra (Elizabeth Debicki) i The Man From U.N.C.L.E.

Underveis i filmen tenkte jeg at The Man From U.N.C.L.E. var veldig treg og lite intens. Selv biljakten i Øst-Berlin i begynnelsen dro meg ikke helt inn. Men jeg velger å tro at det var et bevisst valg, for sammenlignet med det man er vant med i dag, er gjerne spionfilmene fra 60-tallet tamme greier.

Filmen holder en actionkomedietone jevnt over, og mye av humoren kommer av forskjellene mellom Solo og Kuryakin, og hvordan de er vant med å jobbe. Noen få scener forlater sjangeren litt, og særlig bakgrunnen til en torturist mot slutten av filmen virker veldig mørk og utbrodert til å ende i en vits noen minutter senere.

Så for å summere, var filmen til tider en nytelse å se, og den har allerede fått meg til å grave frem en bunke med andre filmer satt i samme periode. Hovedrollene fungerer greit, men noen roller skulle hatt mer kjøtt på beina. Men jeg ser gjerne flere filmer med samme besetning, for de er et trivelig selskap og jeg er sikker på at det kan ligge en endra bedre The Man From U.N.C.L.E.-film i fremtiden.

Poster fra The Man From U.N.C.L.E.

Poster fra The Man From U.N.C.L.E.


Vargr kommer 4. november

Postet: 01. September 2015 1 kommentar

2015 ser ut til å bli et godt James Bond-år. I tillegg til filmen Spectre og boken Trigger Mortis, blir det endelig utgitt en ny James Bond-tegneserie. Dynamite Entertainment tok over serierettighetene til Bond-universet for cirka et år siden, og hyret inn forfatter Warren Ellis og tegner Jason Masters til jobben. Jeg kjenner mest Ellis gjennom Transmetropolitan, en fremtidsdystopi som følger journalisten Spider Jerusalem, og Red, om den pensjonerte CIA-agenten Frank Moses. I tillegg har en produktiv karriere bak seg, og har jobbet mye både for Marvel og DC. Masters er jeg ikke så kjent med, men han har lagt ut noen Bond-tegninger på sin Tumblr-side.

Det har ikke vært publisert en ny James Bond-historie som tegneserie siden 1995, da The Quasimodo Gambit kom ut. Det ble forsøkt med en tegneserieversjon av GoldenEye i 1996, og Unge Bond-historien Silverfin kom i 2007. Men i mellomtiden har Titan dyttet ut det som har vært av avisstriper. Før altså Vargr kommer i år.

James Bond 007 - VARGR

James Bond 007 – VARGR

Dynamite har satt 4. november som utgivelsesdato for første nummer av seks i historien Vargr. Senere vil det komme en samleutgave av historiene. De kommer neppe på norsk. Men det som er ekstra gøy, er at Dynamite beskriver Vargr som den første historien av mange. Ellers har de skrevet dette sammendraget av historien: James Bond returns to London after a mission of vengeance in Helsinki, to take up the workload of a fallen 00 Section agent. But something evil is moving through the back streets of the city, and sinister plans are being laid for Bond in Berlin…

Comic Book Resources har et intervju med Ellis om det å tegne Bond, der han forteller at han heller mer mot roman-Bond, enn film-Bond.


Agent X9 – Nr. 6 2015

Postet: 31. August 2015 Ingen kommentarer

Årets sjette nummer av Agent X9 har truffet bladhyller landet over. Og det er et klassisk Agent X9 vi får, med historier om Modesty Blaise, Agent X9 Corrigan, og Garth. I følge forordet i bladet er fellesnevneren for historiene at hovedpersonene konfronterer en annen sivilisasjon.

Agent X9 - nr. 6 2015

Agent X9 – nr. 6 2015

 

I O’Donnell og Romero-historien The Iron God (1973-74) må Modesty Blaise og Willie nødlande i Ny-Guinea. Der treffer de en gammel kriminell kjenning som nå har blitt høvding for en stamme hodejegere.

Corrigan-historien De stjålne manuskriptene (1975) er skrevet og tegnet av Archie Goodwin og Al Williamson. Jakten på et stjålet manuskript fører Corrigan til Antartis og et møte med en skjult verden og vesener fra en annen planet.

Sist, i Martin Ashburys Garth-historie Djevelens utsending, møter vi demonen Rubio, som blir sendt til jorden for å spre kaos og ødeleggelse. Han er skuffet over å ikke bli sendt til et større sted, men hadde ikke ventet Garth.


James Bond-utgave av Trivial Pursuit

Postet: 30. August 2015 Ingen kommentarer

Hasbro kommer til å lansere en James Bond-versjon av Trivial Pursuit i slutten av oktober i år. Spillet er en frittstående boks med 100 spørsmålskort, som hver har seks spørsmål innenfor hver sin kategori. Kategoriene er skuespillerene, filmene, kjøretøyene, hjelpemidlene, stedene, og bak kulissene.

James Bond Trivial Pursuit

James Bond Trivial Pursuit

Spillet ser ut til å ligge på rundt £10, og kan blant annet bestilles fra Forbidden Planet eller Amazon.

Det er jo lenge mellom hvert nye Bond-brettspill, så vi tar det vi får. Forrige spørrespill var Scene It! fra 2004, og etter det har det bare kommet tre Monopol-utgaver (som det ikke ser ut til å komme ny utgave av i forbindelse med Spectre).


Bond in Motion – London Film Museum

Postet: 14. July 2014 Ingen kommentarer

Could not save XML file

Could not save marker XML file (/home/jonas/websites/nullnullsju.net/public/sirkus/wp-content/uploads/wp-google-maps/10markers.xml) for Map ID 10

I januar i år ble utstillingen Bond in Motion avsluttet på det nasjonale motormuseet i Beaulieau i Sør-England, etter å ha vært der siden 2011. Jeg klarte aldri å karre meg ned dit, men heldigvis har den blitt åpnet på nytt i London Film Museums (LFM) nye lokaler i Covent Garden i London. Som gjør utstillingen til et perfekt stopp på et London-besøk ut året. LFM flyttet først inn i nyoppussede lokaler i The Flower Cellars, med inngang fra Wellington Street i vår, sammen med utstillingen. Jeg trodde først at utstillingen skulle være i de gamle lokalene deres på South Bank, men der har London Dungeons nå flyttet inn.

Bond In Motion

Så hvis man finner frem til inngangen, koster det £14,50 for voksne og £9,50 for barn/studenter/seniorer å komme inn. En familie på to voksne og to barn kommer inn for £38, og barn under 5 kommer inn gratis, de snylterne. I tillegg kan du kjøpe utstillingskatalogen for £12, og leie en audioguide for £5. Sistnevnte er lest inn av Ben Collins, kjent som stuntsjåfør i Quantum of Solace og Skyfall, og tidligere The Stig, og anbefales. Du taster inn nummeret på det som er utstilt, og du får forklart hva du ser på, samt litt bakgrunn eller en liten anekdote. Er dere flere, går det bare bra å dele på en guide. Det står ikke så mye om kjøretøyene der de står utstilt, så jeg tror utstillingen blir tørrere enn den må være uten guiden.

Aston Martin DB5 fra GoldenEye

Aston Martin DB5 fra GoldenEye

Selve utstillingen er delt i to: en liten del med en del storyboards og småmodeller, og så hoveddelen med alle kjøretøyene utstilt, delt inn delevis etter film, og delevis etter tema. Og det er dette utstillingen er, kjøretøy brukt i James Bond-filmer. Synes du det virker gøy å se på, er dette utstillingen for deg. Er du ikke interessert i verken biler eller Bond, har de også en kafé.

Krokodille-ubåten fra Octopussy

Krokodille-ubåten fra Octopussy

Følgende kjøretøy er utstilt:

  • AgustaWestland AW101 (modell) (Skyfall)
  • Rolls-Royce Phantom III (Goldfinger)
  • Rolls-Royce Silver Cloud II (A View To A Kill)
  • Acrostar BD-5J Jet (Octopussy)
  • Q Boat (The World Is Not Enough)
  • Wetbike (The Spy Who Loved Me)
  • Glastron GT-150 (Live And Let Die)
  • Krokodille-ubåt (Octopussy)
  • Surfebrett (Die Another Day)
  • Lotus Esprit S1 – Wet Nellie (The Spy Who Loved Me)
  • Neptune 2 – Man lock out submarine (For Your Eyes Only)
  • Bath-O-Sub (Diamonds Are Forever)
  • Speargun Sled (The Spy Who Loved Me)
  • Underwater Tow Sled (Thunderball)
  • Underwater Tow Sled (Never Say Never Again)
  • Burial Bed (You Only Live Twice)
  • Aston Martin DB5 (GoldenEye)
  • Aston Martin DB5 (modell) (Skyfall)
  • Aston Martin DBS (Quantum of Solace)
  • Aston Martin DBS (Casino Royale)
  • Aston Martin V12 Vanquish (Die Another Day)
  • Jaguar XKR (Die Another Day)
  • Bombardier MX Z-Rev Ski-Doo (Die Another Day)
  • Aston Martin V8 (The Living Daylights)
  • Cello Case Sled (The Living Daylights)
  • Renault II TXE (A View To A Kill)
  • BMW RI200C (Tomorrow Never Dies)
  • Montesa Cota 4RT (Quantum of Solace)
  • Honda CRF250R (Skyfall)
  • Honda CRF250R (Skyfall)
  • Citroën 2CV (For Your Eyes Only)
  • Tuk-Tuk Taxi (Octopussy)
  • Parahawk (The World Is Not Enough)
  • BMW 750IL (Tomorrow Never Dies)
  • BMW Z8 (The World Is Not Enough)
  • Mercury Cougar XR7 (On Her Majesty’s Secret Service)
  • Ford Mustang Mach I (Diamonds Are Forever)
  • Honda ATC 90 (Diamonds Are Forever)
  • Bell-Textron Jetpack (Die Another Day)

 

Jeg må innrømme at bilene var det jeg synes var minst interessant under utstillingen, og at jeg var mer opptatt av storyboard-delen og spesialkjøretøyene/gadgetene og opplysningene om innspillingen av filmene. Men for en med større bilinteresse enn meg, er nok dette en liten Bond-himmel.

Little Nellie på Bond in Motion

Little Nellie på Bond in Motion

Det er lov å håpe at denne utstillingen blir permanent, og gjerne slått sammen med Designing 007-utstillingen, som nå er på turné. De har jo absolutt dingser nok til å fylle et museum eller to.

Selvfølgelig er det en liten museumsbutikk på vei ut. De selger for det meste effekter med utstillingslogoen, i tillegg til enkelte postere og krus (som du også får på The Cinema Store). Så vidt jeg husker var det også noen spionleker, men må inrømme at jeg ikke så så godt på de. Og et lite forbrukertips: Skyfall-bilbanen som de selger til £150, kan du få til £120 på Hamley’s i Regent Street.

Prøvde aldri kafeén, men der har de et monter med James Bond-samleobjekter som kan få en Bond-samler til å sikle. I tillegg har de et fullt spillbart GoldenEye-flipperspill.

Samle-monteret på Bond in Motion

Samle-monteret på Bond in Motion

Jeg kom til utstillingen rett etter åpningstid klokken 10, og var vel andre mann inn. Og etter meg kom det et jevnt sig av besøkende, så det kommer nok til å være trangt der på dagtid på sommeren. Ansatte går også rundt på Covent Garden og reklamerer for det.

Vel verdt besøket hvis du er Bond-interresert, og hvis jeg kommer tilbake til London i høst blir det nok et besøk til.